Własny biznes? Niekoniecznie. Nawet będąc bez pracy, założyłoby go tylko 7 procent z nas
Tylko 7 proc. Polaków zmuszonych do szukania pracy założyłoby własny biznes – wynika z badania gotowości biznesowej Polaków przygotowanego dla firmy Assay Group. Prawie 1/3 osób prowadzących własną firmę rozważa jej zamknięcie, a co piąty – jej sprzedaż.
Z badania gotowości biznesowej Polaków przygotowanego dla firmy Assay Group przez Maison&Partners wynika, że Polacy w życiu zawodowym cenią przede wszystkim bezpieczeństwo oraz stabilizację, unikają ryzyka.
Niemal dwa razy więcej osób jest zwolennikami pracy na etacie niż „na swoim”. Mimo to ich nastawienie do prowadzenia biznesu jest raczej pozytywne. Jako główne zalety tej formy aktywności zawodowej wymieniane są: satysfakcja z pracy +na swoim+ oraz poczucie niezależności – podano w badaniu.
Według raportu większość Polaków jest zdania, że w Polsce nie ma sprzyjającego klimatu do prowadzenia biznesu – ani otoczenie prawne, ani system podatkowy nie są postrzegane jako korzystne dla przedsiębiorców. Zarówno osoby nieposiadające firmy, jak i prowadzące obecnie własny biznes, zgodnie uważają, że wysokie koszty pracy i podatki, a także niestabilność prawa to główne bariery związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce – wymieniono.
Zły czas na prowadzenie firmy?
W raporcie wyjaśniono, że zachowawczość Polaków w stosunku do zakładania własnego biznesu jest związana z przekonaniem, że to nie jest dobry moment na zakładanie firmy. Zarówno sytuacja polityczno – gospodarcza w kraju (wysoka inflacja, rosnące koszty życia, niestabilność itp.), jak i na świecie (wojna na Ukrainie, kryzys energetyczny itp.) mogą powodować większą potrzebę bezpieczeństwa oraz stabilizacji.
Zwrócono również uwagę, że choć większość przedsiębiorców deklaruje, że w poprzednim roku (2021) ich firmy przyniosły zyski, to niemal 30 proc. osób myśli o zamknięciu działalności lub firmy, a nieco ponad 20 proc. o sprzedaży firmy (w całości lub częściowo) – zaznaczono w raporcie.