Start-upy i fundusze w rytmie smart
W naturze startupu jest koncentracja na rozwoju, podejmowanie działania, umiejętność dostosowania działań do zmieniających się zdarzeń i sytuacji. Celem nadrzędnym jest wprowadzenie na rynek czegoś nowego lub lepszego niż dotychczas, a wyzwaniem jest, aby innowacyjnością rozwiązania wyprzedzić majętniejszą konkurencję. Startupy muszą być zatem smart w każdym calu. Po przeciwnej stronie układanki rynkowej znajdują się fundusze kapitałowe, których podejście także powinno być smart, bo ich zadaniem jest poszukiwanie jak największej stopy zwrotu. Cel ten mogą zrealizować, oferując smart money: finansowanie połączone z wartością dodaną, co pozwoli, aby startup stał się „smartupem”.
W Polsce funkcjonuje wiele możliwości finansowania młodych firm w ramach programów państwowych, a także prywatnego kapitału venture. Mając rewolucyjny pomysł, zgrany i kompetentny zespół można stosunkowo łatwo sięgnąć po kapitał założycielski, który pozwoli na stworzenie produktu i przetestowanie go na rynku. Brakuje natomiast systemowych rozwiązań wspierających innowacyjność i kształtujących podejście do kreowania nowatorskich pomysłów. To miejsce wypełniają właśnie smart fundusze, zapewniając w ten sposób większą szansę sukcesu rynkowego.