dictionary-emptydownloadfacebookinstagramlinkedinmessage-errormessage-successpersonpointerpress-emptytimetwitter
 

Co zrobić z oszczędnościami, gdy lokata już się nie opłaca?

Patrząc na praktykę, tytułowe pytanie wciąż jest bez odpowiedzi. Choć coraz więcej, to w większości przypadków – niewiele wiemy o inwestowaniu, a jeśli nawet mamy jakąś wiedzę, to boimy się zaryzykować. W konsekwencji nadwyżki finansowe trzech na czerech Polaków… wpłaca na konto bankowe! Dopiero gdyby banki spełniły groźbę ujemnych odsetek może by coś się w postawach zmieniło.

Ponad czterech na dziesięciu dorosłych Polaków nie posiada żadnych oszczędności. Wśród tych, którzy je posiadają, zaledwie 16 proc. inwestuje je aktywnie – wynika z badania „ASSAY INDEX”, przeprowadzonego na zlecenie Grupy Assay przez Maison&Partners. Inwestowanie kojarzy nam się najczęściej z czymś skomplikowanym, wymagającym specjalistycznej wiedzy, co potwierdza autorski wskaźnik dojrzałości inwestycyjnej stworzony przez Grupę Assay. W skali od 0 do 100 osiągnęliśmy wynik 33. Oznacza to, że jako społeczeństwo jesteśmy w jednej trzeciej drogi do pełnej gotowości inwestycyjnej.

Grupa Assay, spółka zajmująca się inwestycjami w przyszłość polskich start-upów, postanowiła przyjrzeć się zachowaniom Polaków związanym z oszczędzaniem i inwestowaniem.
Jak ukazuje badanie przeprowadzone na zlecenie firmy, zaledwie 56 proc. Polaków deklaruje posiadanie jakichkolwiek oszczędności. Choć aż dwie na trzy osoby w tej grupie posiadają oszczędności w kwocie mniejszej niż 30 tys. złotych, to za sprawą najbogatszych Polaków – którzy mają odłożone ponad 100 tys. złotych – średnia wartość zaoszczędzonych środków wyniosła 29 688 złotych.

– Choć stopniowy, długotrwały wzrost zamożności polskiego społeczeństwa staje się faktem, nasze badanie ukazało, że wciąż mamy do czynienia z bardzo dużą grupą ludzi nieposiadających żadnych oszczędności. Zwróćmy też uwagę na fakt, że zaledwie 32 proc. wśród tych osób, którzy mają jakieś wolne środki, wskazało, że wystarczyłyby im one na dłużej niż pół roku. Pandemia odcisnęła pewne negatywne piętno na domowych budżetach Polaków, sprawiła jednocześnie, że w naszym społeczeństwie wzrosła świadomość, że warto oszczędzać i inwestować – zwraca uwagę Łukasz Blichewicz, prezes Grupy Assay.