+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

Stała praca plus rozwijanie biznesu po godzinach - czy to możliwe?

Lean Startup

Myślisz o zainwestowaniu we własnego startupa? Jednak chciałbyś możliwie jak najbardziej zminimalizować ryzyko niepowodzenia? Pomyśl o metodzie Lean Startup. Może to ona jest kluczem do Twojego sukcesu?

Biznes po godzinach czy na pełen etat?

Często jest tak, że pomysł na założenie własnego biznesu przychodzi jeszcze podczas stałej pracy. Zrealizowanie projektu może okazać się pracą na pełen etat, za który przynajmniej na początku, nie będziemy się w stanie utrzymać. Tutaj pojawia się dylemat – nadal zostać zatrudnionym w miejscu dotychczasowej pracy i wdrażać w życie swoój plan kosztem czasu wolnego, czy może porzucić pracę po uzbieraniu wstępnego kapitału. Oba wyjścia mogą okazać się niesatysfakcjonujące. Pierwszy wybór może doprowadzić do przemęczenia organizmu oraz zawieszenia życia prywatnego na czas nieokreślony. Trzeba się liczyć również z tym, że będziemy mniej wydajni. Druga opcja jest ścieżką dla odważniejszych. Jednakże musimy liczyć się z tym, że nasz pomysł na firmę lub produkt może okazać się nietrafiony i po wyczerpaniu się środków z kapitału początkowego możemy zostać tak naprawdę z niczym. Dlatego jak może się wydawać, metoda Lean Startup jest złotym środkiem.

Czym jest metoda Lean Startup?

O tej metodzie zrobiło się głośno na cały świecie dzięki książce Erica Riesa pod tytułem „Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz biznes, który odniesie sukces”. Sam autor mówi, że Lean Startup to „Instytucja powołana do dostarczenia produktu lub usługi w warunkach skrajnej niepewności.” Chodzi zaś przede wszystkim o to, by przekonać się, czy nasz potencjalny klient będzie zainteresowany naszym produktem lub usługą. W celu zorientowania się w sytuacji tworzy się produkt-atrapę, produkt-prototyp i wdraża na rynek, by sprawdzić reakcję naszej grupy docelowej. W tej metodzie kładzie się duży nacisk na rozmowę z klientem, która ma nam w efekcie pomysł na bieżąco ulepszać projekt, by w momencie, gdy wejdzie on w życie, nie był jedynie ucieleśnieniem naszej początkowej hipotezy, ale stał się realną odpowiedzią na potrzeby odbiorców.

Chodzi o to, by nie realizować projektu, który będzie jedynie pożeraczem funduszy i koniec końców sam upadnie, bo nie będzie popytu na daną usługę czy produkt. Dlatego najlepiej zanalizować rynek według metody Lean Startup. To metoda, która pozwala na identyfikowanie ryzyka już na samym początku.