+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

Na co zwrócić uwagę przy rozwijaniu start-upu?

Nieskażeni stereotypami, elastyczni, pełni optymizmu i pomysłów – tacy właśnie są młodzi przedsiębiorcy, wkraczający na nową drogę zawodową. Sukcesowi na rynku sprzyja wytrwałość i dążenie do realizacji celów. Rozwijając start-up należy nieustannie szukać nowych możliwości rozwoju, dostrzegać szanse i umieć krytycznie podejść do własnego pomysłu, a także znaleźć sposoby na wsparcie start-upu. Towarzyszący zapał, chęć natychmiastowego działania podczas rozwijaniu firmy może spowodować, że przedsiębiorcy nie poświęcają dostatecznej uwagi na odpowiednie przygotowanie.

Poznanie mocnych i słabych stron i wsparcie start-upu

Podstawą podczas przygotowań jest ocena przewagi nad konkurencją, wyjątkiem są bardzo niszowe start-upy, gdzie ciężko znaleźć firmę o podobnym profilu działalności. Jednak w obu przypadkach należy określić grupę docelową oraz odpowiedzieć sobie na pytania, dlaczego pomysł jest unikatowy, jakie potrzeby klientów zaspokaja, czym wyróżnia się na rynku oraz jakie ma szanse odnieść sukces. Niemal każdy przedsiębiorca traktuje swoją nową firmę optymistycznie i czasami nie trafiają do niego argumenty potwierdzające małe szanse na podbicie rynku. Oczywiście zapał i wiara w powodzenie są głównym motorem napędowym, jednak niezbędna jest dogłębna analiza słabych stron i zagrożeń, jakie może nieść za sobą nowy projekt. Należy umieć przewidzieć, z jakimi utrudnieniami można się spotkać oraz określić równoległą strategię na rozwój firmy biorąc pod uwagę bariery, jakie mogą powstać na każdym etapie rozwoju start-upu.

Start-upy przeżywają obecnie prawdziwy rozkwit, pojawia się coraz więcej chętnych osób, chcących rozwijać swój własny biznes. Jednak pierwszy krok jest najtrudniejszy i nierzadko zdarza się, że nie mamy zbyt dużego doświadczenia pod kątem finansów, badania rynku, działań marketingowych, czy ustalenia polityki cenowej. Warto wówczas skorzystać z doradztwa biznesowego, które pomoże obrać odpowiedni kierunek i zapobiec potencjalnym błędnym decyzjom, które mogą wpłynąć na powodzenie projektu. Wsparcie start-upów na początkowym etapie rozwoju daje również młodym przedsiębiorcom pewnego rodzaju poczucie bezpieczeństwa oraz dodaje wiary we własne siły.

Odważnie, ale z głową

Jeżeli pierwszy najpoważniejszy krok mamy już za sobą i udało się nam znaleźć inwestora i wsparcie dla naszego start-upu, jesteśmy zadowoleni z siebie i swojej dotychczasowej pracy to… często możemy spocząć na laurach. Rozwój firmy to ciężka praca i trochę szczęścia, a za sukces nie odpowiada tylko właściciel, ale cały zespół. Mając fundusze na rozwój firmy od inwestora pojawiają się nowe, ogromne szanse na podbój rynku. A mając pieniądze – nie swoje, ale inwestora – jesteśmy bardziej skłonni do ryzyka. Czasami bywamy zapatrzeni w wizję sprzedania swojej firmy za kilka milionów i zwyczajnie przestajemy trzeźwo myśleć.

Istnieje ogromna różnica pomiędzy wydawaniem swoich pieniędzy, a pieniędzy inwestora. Także oszczędność i mądre wydawanie pieniędzy podczas rozwoju firmy jest ogromną wartością. Jednak niezależnie czy finansujemy swój start-up sami, czy pozyskujemy fundusze z innych źródeł, to znaczną część pieniędzy należy zainwestować w dobry marketing. Nigdy nie można zakładać, że jak mamy świetny pomysł sam się obroni. Aby odnieść sukces trzeba nieustannie poszukiwać nowych klientów, badać satysfakcję z produktu lub usługi oraz zapewniać odpowiedni rozgłos.