+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

Jak zaplanować dobrą kampanię marketingową?

„Podobno najlepszą reklamę robią zadowoleni klienci” (Philip Kotler – amerykański ekonomista i profesor Katedry Marketingu Międzynarodowego). Lecz jak skutecznie pozyskać klientów, którzy najpierw będą chcieli dać się zadowolić, a potem przekażą swoją opinię dalej? Jak nie pozwolić im o sobie zapomnieć i udowadniać wciąż na nowo jakość i nieustający rozwój naszych usług? Do tego z całą pewnością przyda się dobry marketing.

O tworzeniu kampanii marketingowych, strategiach i sposobach promocji napisano tomy. Ten sektor zarządzania biznesem obecnie zmienia się niezwykle dynamicznie dzięki intensywnemu rozwojowi nowych technologii, kanałów dystrybucji i rosnącym wymaganiom konsumentów, którzy coraz bardziej uodporniają się na nieprzemyślane, wyeksploatowane lub zbyt banalne metody. Dotarcie do odbiorcy z wyjątkowym, wyrazistym, efektywnym sprzedażowo i PR-owo komunikatem staje się nie lada wyzwaniem. Czy istnieje stuprocentowa recepta na sukces w zamknięta w działaniach promocyjnych? W pewnością możesz ją wypracować doświadczeniem, kreatywnością i profesjonalizmem, lecz na początek pamiętaj po prostu o tych kilku zasadach.

  • Ustal jasne cele i założenia, spójne ze swoją strategią. Nadaj priorytety i realnie oceń możliwości. Załóż budżet i zmierz siły, jakimi dysponujesz. Zastanów się, co możesz zrobić samodzielnie, a co chciałbyś zlecić na zewnątrz.
  • Określ grupę docelową. Zastanów się, jakie są potrzeby i oczekiwania Twojego odbiorcy. Jaki przekaz na pewno go przekona? Sformułuj komunikat, jaki chcesz mu przekazać, a potem pomyśl, jakimi słowami lub obrazami go wesprzeć.
  • Wybierz narzędzia i metody. Dostosuj je do charakteru firmy, rodzaju komunikacji i specyfiki odbiorcy. Dobierz kanały dystrybucji i formy promocji.
  • Analizuj, monitoruj i raportuj. Badaj skuteczność wybranych rozwiązań. Poprawiaj błędy, maksymalizuj potencjał. Trzymaj rękę na pulsie i wiedz pierwszy o tym, co zadziałało, a nad czym trzeba jeszcze popracować. Optymalizuj działania.
  • Bądź autentyczny. Niech wybrane przez Ciebie wartości będą argumentowane w innych działaniach. Zadbaj o spójność poszczególnych elementów strategii.
  • Wykaż się indywidualnym podejściem do odbiorcy. Zauważ go, doceń i okaż mu szacunek w myśl zasady, że „dobry marketing sprawia, że firma wygląda na bystrych gości. Świetny marketing sprawia, że klient czuje się jak bystry gość” (Joe Chernov).
  • Bądź kreatywny. Szukaj inspiracji i inspiruj. Postaw na oryginalny, ale nie przekombinowany przekaz.

Skuteczna kampania marketingowa to zestawienie kilku świetnie dobranych, synergicznie działających czynników. Co to znaczy skuteczna? Realizująca założone cele, przekładająca się na wymierne zyski, budująca silny wizerunek marki i przede wszystkim: zapisująca się w świadomości odbiorcy pozytywnym wydźwiękiem.