+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

Jak przeprowadzić skuteczne badania rynku? To musisz wiedzieć!

Planujesz otworzyć nowy biznes, masz kilka pomysłów, ale wciąż się wahasz, czy na pewno są Twoją drogą do sukcesu? Chcesz zmienić lub rozszerzyć profil działalności firmy i nie wiesz, jak ocenić ryzyko i realne możliwości powodzenia? Rzetelne badania rynku to pierwszy, zasadniczy krok do zaplanowania skutecznej strategii marketingowej. Czy można przeprowadzić je we własnym zakresie? Czym się kierować, a jakich błędów unikać?

Co możesz zrobić sam?

Jeśli dopiero zaczynasz pracę nad własnym biznesem, być może zdziwisz się, ile obserwacji i w jaki prosty sposób możesz wykonać samodzielnie. „Starzy wyjadacze” biznesowi też w codziennej rutynie mogli już o ty zapomnieć. Poczynione samodzielnie wstępne rozpoznanie rynku może przynieść Ci wiele odpowiedzi i wniosków. Jednak to, co musisz zrobić w pierwszej kolejności, to właściwie postawić pytania! Jakich informacji poszukujesz? Jakie dane będą Ci potrzebne? Jakiego rodzaju statystyki będą najbardziej użyteczne? Gdy już sformułujesz swoje cele, możesz zacząć dobierać metody.

Obserwacja

Jeśli Twoim pomysłem jest otwarcie punktu gastronomicznego, butiku, hurtowni czy szkoły językowej na pewno przyda Ci się dokładna obserwacja konkurencji. Zlokalizuj podobne punkty w okolicy, o której myślisz. Poświęć czas na ich zbadanie. Jakie są ceny, ruch w danych porach dnia i tygodnia. Jakie promocje, towary czy usługi wzbudzają największe zainteresowanie? Jakich klientów jest najwięcej i jak różnicuje się sprzedaż względem typu konsumenta? Zostań klientem swojej konkurencji. To pozwoli Ci na jeszcze dokładniejsze wnioski. Jakie narzędzia marketingowe są skuteczne? Co działa, a co mógłbyś poprawić?

Po drugie, skorzystaj z dostępnych danych. Internet to pierwsze źródło. Sprawdź statystyki, ilość wyszukiwań poszczególnych słów kluczowych. Przejrzyj fora i grupy na portalach społecznościowych. Być może tam znajdziesz swoją grupę docelową. Wczytaj się w jej potrzeby i uwagi.

Przeprowadź wstępną analizę szans i zagrożeń, kosztów oraz potencjalnych zysków. Jakie inwestycje są konieczne i jakie będą koszty stałe (czynsz wynajmu biura, koszt sprzętu itd.)? Jeśli poczynione obserwacje zachęcą Cię do dalszych, bardziej profesjonalnych badań, będziesz już dysponował kompletem informacji, z którymi możesz udać się do specjalistów wykonujących zaawansowane analizy.

Tego unikaj!

Uważaj na fałszywych doradców. Jeśli zapytasz znajomych lub rodziny, co myślą o Twoim planie, najprawdopodobniej otrzymasz jedną z dwóch odpowiedzi: bezkrytyczne: „Tak, to wspaniały pomysł, działaj!” lub zniechęcające: „Daj spokój, nie warto. Wiesz ile to biurokracji, a zysk niepewny”. Takie oceny nigdy nie pomogą Ci podjąć odpowiedzialnej decyzji.

Nie wyciągaj też pochopnych wniosków ze swoich obserwacji. Powinny być one rzetelne, cierpliwe i poparte przykładami. Jeśli zobaczysz, że w jednym z punktów sprzedaż jest niska w sobotę rano, postaraj się dowiedzieć dlaczego i czy w innych, podobnych firmach też tak jest. Czynników rządzących rynkiem jest mnóstwo, więc nie możesz od razu założyć, że w soboty nie warto prowadzić sprzedaży, a być może wręcz przeciwnie.

Profesjonalne metody

Jeżeli wstępne rozeznanie nie jest wystarczające lub nastręcza wielu wątpliwości i nie pozwala na jednoznaczną ocenę, warto skorzystać z pomocy ekspertów. Marketingowcy i firmy zajmujące się badaniami oferują szeroką wiedzę, doświadczenia i zaawansowane narzędzia do badania poszczególnych sektorów rynku, trendów, popytu. Na podstawie dostarczonych przez Ciebie informacji, wykorzystując najnowsze, wciąż ewoluujące metody ilościowe, jakościowe i złożone, nieustannie uaktualniane bazy danych wykonają dla Ciebie szereg analiz, które z pewnością pomogą Ci skompletować obiektywny obraz sytuacji oraz ocenić realne szanse na zysk, a także dobrać odpowiednią strategię długofalową na rozkręcenie i dalsze prowadzenie Twojej działalności.