+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

Jak poruszyć klienta? O marketingu emocji

Branding emocjonalny to szereg działań marketingowych, mających na celu wyróżnienie firmy. Tym, co ma zaważyć o powodzeniu zapamiętania marki i budzenia przez nią pozytywnych skojarzeń są emocje. Dzięki nim firma może zyskać zaufane grono klientów i stać się rozpoznawalną marką.

Najważniejsze są emocje

Możemy coraz częściej zauważyć, że bloki reklamowe są wypełnione historiami. Na ekranach dostrzegamy obrazy zadowolonej rodziny, słodkich zwierzaków lub wręcz przeciwnie – kadry z wypadków samochodowych. Zrealizowane fabuły mają na celu poruszenie odbiorcę. Dzięki wywołaniu określonych emocji – radości, wzruszenia, a także strachu, co może okazać się pomocne w przypadku reklam ubezpieczalni, zapadamy w głąb świadomości odbiorcy. W tej strategii chodzi o to, by powiązać markę z danym symbolem, wykreowaną postacią, a nawet kolorem. W ten sposób firma zapisze się w podświadomości klienta, co przełoży się na konkretne działanie z jego strony – skorzystanie z usług danej firmy.

Wytwarzanie więzi

Strategie marketingu emocjonalnego odwołują się także do możliwości utożsamiania się. Tworząc postać – bohatera lub przeciwnie przeciętnego Kowalskiego – pozwalamy naszemu odbiorcy zidentyfikować się z nim, uświadomić sobie, że w danej sytuacji potrzebujemy dokładnie takiego rozwiązania, jakie sugeruje nam reklama. W ten sposób stworzymy bodziec dla wykształcenia się więzi. Warto przy tym zaznaczyć, że w brandingu emocjonalnym wykorzystuje się narzędzia z zakresu design thinking. Ta koncepcja polega na tym, że zanim wymyślimy konkretny produkt czy usługę, tworzymy personę, która będzie przedstawicielem naszego grona odbiorców.

Forma i kształt produktu

Branding emocjonalny to nie tylko tworzenie poruszających historii, ale także cała otoczka, mająca wpływ na zmysły odbiorcy. Dlatego bardzo ważny jest kształt i materialny sposób przedstawienia produktu czy usługi. W drogeriach i perfumeriach to zapach stanie się tym medium, który będzie miał za zadanie wywrzeć pozytywne wrażenie na kliencie. Z kolei w placówkach bankowych częściej wykorzysta się odpowiednie kolory, które kojarzą się z profesjonalizmem – niebieski, beżowy, biały czy szary.

Opakowanie produktu

Można by powiedzieć, że liczy się zawartość produktu, jakość usługi, a nie jego opakowanie. Standard produktu liczy się przede wszystkim, to prawda, jednak zignorowanie warstwy wizualnej jest jednym z kardynalnych błędów. Dlaczego? Na rynku jest wiele bliźniaczych produktów, których zastosowanie wiąże się z osiągnięciem podobnego celu. Wybieramy odżywki do włosów, by włosy stały się odżywione i miękkie. Sięgamy po jogurt brzoskwiniowy na drugie śniadanie. Jednak takich rzeczy są setki. Chodzi o to, by na półce z wieloma produktami, klient zainteresował się właśnie Twoim. W tym celu uatrakcyjnia się fakturę opakowania, by przywodziła na myśl miły prezent, uroczy drobiazg, niespodziankę.

Branding emocjonalny to siła, która sięga do podstaw ludzkiej tożsamości. Interakcje wywołane narzędziami z tego obszaru, są wartościowe i pozwalają na stworzenie długoletniej więzi klienta z marką.