+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

Integracja pionowa - strategia rozwoju firm

Firmy wraz z rozwojem potrzebują odpowiednich strategii, które zapewnią zwiększenie zysków oraz stabilności marki. Doradcy gospodarczy oraz specjaliści do spraw marketingu, na wybór drogi rozwoju przedsiębiorstwa często polecają integrację pionową. Dowiedz się więcej na jej temat z poniższego artykułu.

Integracja pionowa – czym jest?

Integracja pionowa to strategia rozwoju firmy, która polega na rozszerzeniu funkcjonowania biznesu o różne odrębne działalności w łańcuchu produkcji. To znaczy, przedsiębiorstwo kontroluje kolejne fazy produkcji oraz dystrybucji. Przykładem jest sytuacja, w której producent odzieży posiada także własny sklep.

Integracja pionowa – różnicowanie wstecz

Jeden z typów rozszerzenia działalności przedsiębiorstwa. Dana firma przejmuje kontrolę nad wcześniejszym ogniwem produkcji. Zatem, posługując się wcześniejszym przykładem, będzie to producent odzieży, który posiada własną tkalnię. Przedsiębiorstwo posiada swoje źródło materiałów, z których tworzy dobra, a więc zdecydowanie oszczędza.

Integracja pionowa – różnicowanie w przód

Rozszerzenie działalności poprzez przejęcie kontroli nad następnym ogniwem produkcji lub dystrybucji. Przykładem jest właśnie wspomniane wcześniej posiadanie sklepów przez producentów danego dobra. Dzięki temu w pełni kontroluje dystrybucje swoich produktów.

Integracja pionowa – zalety

Ta strategia posiada wiele zalet, przede wszystkim pozwala uniezależnić się producentom od innych. Przedsiębiorstwo jest w stanie w pełni kontrolować cały proces produkcji i dystrybucji.
Dzięki temu firma jest w stanie również dużo zaoszczędzić, gdyż nie musi dostosowywać się do cen innych przedsiębiorstw.

Integracja pionowa – wady

Duże firmy, o złożonym profilu działalności są trudniejsze w prowadzeniu. Niezbędna może okazać się regularna pomoc firmy konsultingowej, która pomoże w optymalizacji kosztowej. Ponadto likwidacja przedsiębiorstwa złożonego z wielu ogniw jest dużo droższa. Takiej firmie trudniej również dostosować się do zmian rynkowych.