+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

E-marketing – czy to już konieczność?

Otworzyłeś działalność, wprowadzasz na rynek nowy produkt, a może po prostu chcesz zwiększyć swoje obroty? To moment, kiedy warto zastanowić się nad strategią marketingową. Nim jednak wybierzesz narzędzia, odpowiedz sobie na dwa zasadnicze pytania – do jakiej grupy docelowej ma dotrzeć twój przekaz oraz jak duże środki chcesz zainwestować. Na tej podstawie będziesz mógł zdecydować, jak wykorzystać budżet i jaką jego część przeznaczyć na e-marketing.

Zacznijmy jednak od tego, dlaczego warto inwestować w marketing internetowy. Już w latach 90 firmy dostrzegły możliwość wsparcia rozwoju poprzez tworzenie stron www. Oczywiście na początku były one jedynie tekstową wizytówką, pozbawioną walorów graficznych, skierowaną do wąskiej grupy odbiorców (z Internetu korzystała niewielka część społeczeństwa, przeważnie mieszkańcy dużych miast). Wystarczyło jednak kilka lat, byśmy stali się świadkami i uczestnikami boomu technologicznego. Dziś obecność w sieci to już nie kwestia wyboru, ale konieczność. Obserwując rynek, nie trudno zauważyć, że wiele firm przenosi wręcz swoją działalność do Internetu i w nim poszukuje kolejnych klientów.

Marketing internetowy to najdynamiczniej rozwijająca się gałąź marketingu. Nie oznacza to, że kurczą się inwestycje na klasyczne formy promocji (telewizja, radio, prasa czy outdoor), ale nie obserwujemy już wzrostu wydatków ukierunkowanych w ten sposób. Z każdym rokiem rosną natomiast inwestycje w digital marketing, który obejmuje wszelkie działania zwiększające widoczność firmy w sieci. Pod tym kątem planowane są działania mające na celu opracowanie strategii wprowadzenia na rynek firmy czy produktu, ich promocję czy szeroko rozumianą budowę marki.

Narzędzia e-marketingu

Wymienione powyżej to oczywiście nie wszystkie narzędzia online marketingu. Przedsiębiorcy korzystają z aukcji internetowych, marketingu szeptanego na forach, współpracy z blogerami czy marketingu wirusowego. Ciągle powstają także nowe narzędzia, którym warto się przyjrzeć i być może z nich skorzystać.

A teraz zalety

Pierwszą z nich i być może dla wielu firm najważniejszą jest niski koszt produkcji i dotarcia do potencjalnego odbiorcy. Znacznie droższymi formami reklamy jest spot radiowy, telewizyjny czy umieszczenie bilbordu w dobrej lokalizacji. W przypadku e-marketingu musimy zainwestować w grafikę, nagranie czy montaż, znika natomiast chociażby koszt druku czy produkcji reklamy wielkoformatowej.

Możliwość targetowania to ogromna zaleta działań e-marketingowych. Trafiamy do dokładnie określonej grupy docelowej.

Reklama w sieci wyświetla się 24 godziny na dobę. Będzie widoczna w wybranych przez nas miejscach na świecie, w określonym języku. A w dodatku na bieżąco możemy śledzić i oceniać jej efektywność.

Inną zaletą jest mierzalność efektów działań e-marketingowych. To pozwala szybko ocenić, czy nasza oferta jest pożądana i atrakcyjna dla potencjalnych klientów. Jeśli nie, możemy natychmiast zmienić strategię, co pozwoli zaoszczędzić cenny czas.

Nieprawdziwe byłoby stwierdzenie, że online marketing ma jedynie zalety. Jeśli na przykład Twoją grupą docelową są osoby dojrzałe z małych miejscowości, reklama w Internecie nie ma uzasadnienia. Druga kwestia to wielka konkurencja – sieć przepełniona jest reklamami. Coraz trudniej dotrzeć z przekazem do konkretnych klientów.

Można by się zastanawiać, czy digital marketing wyprze tradycyjne formy reklamy. Póki co i przez najbliższe lata z pewnością nie. Dla wielu przedsiębiorstw wciąż niezwykle ważny jest kontakt bezpośredni. Poza tym, by kampania była skuteczna najlepiej działać wielotorowo, w przemyślany sposób.

E-marketing jest jednak doskonałym rozwiązaniem dla małych firm, które nie dysponują potężnymi budżetami reklamowymi, a mimo to mają szansę zaistnieć na rynku.