+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

Co można mierzyć przy pomocy badań marketingowych?

Obecnie już nie tylko największe firmy i instytucje regularnie pytają o opinię swoich konsumentów, dokładnie monitorują sytuację na rynku pod kątem sprzedaży i dystrybucji, a także analizują skuteczność reklam i wydatki na reklamę. Badania marketingowe stały się standardem, a bez nich trudno nadążyć za konkurencją. Jakie są najważniejsze obszary, których dokładne poznanie zapewniają nam badania marketingowe?

Badania marketingowe jako wsłuchiwanie się w głos klientów

Dziś niemal każdy produkt, który ma odnieść sukces rynkowy musi posiadać swoją własną tożsamość i składać konsumentowi pewną obietnicę. Obietnica marki i produktu, a także ich wizerunek są dziś równie ważne, jeśli nie ważniejsza niż ich faktyczna odpowiedź na potrzeby klienta. Badania marketingowe towarzyszą produktom przez całą ich drogę, począwszy od prac koncepcyjnych, poprzez wdrożenie, aż po dystrybucję, komunikację i sprzedaż.

Zanim produkt lub marka pojawią się na rynku należy przecież poznać potencjalne oczekiwania konsumentów i odnaleźć pewną niszę rynkową. Badania marketingowe na tym etapie dotyczą również postrzegania produktów, marek i usług konkurencyjnych. Na ich podstawie definiujemy własną strategię. W dalszym etapie życia produktu, badania marketingowe opinii konsumentów pozwalają nam dowiedzieć się, w jaki sposób jest on postrzegany. Znając mocne i słabe strony mamy możliwość dopracowania strategii komunikacyjnej skierowanej do określonej grupy docelowej lub poszerzenia grupy klientów. W wielu branżach, zwłaszcza związanych z usługami, badania marketingowe obejmują również satysfakcję klientów.

Badania marketingowe rynku i sprzedaży

Dla przedsiębiorstwa pragnącego odnosić sukcesy i wyprzedzić konkurencję bardzo ważna jest znajomość danych napływających z rynku, w tym ilości i wartości sprzedaży, odsprzedaży, informacji związanych z dystrybucją. To wszystko analizujemy następnie w podziale na regiony, typy klientów, a także dla produktów własnych, konkurencji i całego rynku. Na podstawie danych historycznych szukamy sezonowości i prawidłowości na poszczególnych rynkach. Aktualne dane pomagają natomiast managerom szybko reagować na sytuację panującą na rynku i tworzyć prognozy sprzedaży w przyszłości. Bez tych informacji trudno planować kolejne kroki, a strategia sprzedażowa przypominać będzie błądzenie po omacku.

Badania marketingowe w branży mediowej

Z badań marketingowych od lat korzysta również branża mediowa. Przy ich pomocy określa się oglądalność i zasięg poszczególnych mediów, a co za tym idzie emitowanych przy ich pomocy reklam. Innym aspektem badań prowadzonych przez instytucje i firmy działające w branży reklamowej jest analiza wydatków ponoszonych przez firmy na reklamę w mediach. Ich wyniki przedstawia się następnie między innymi w podziale na branże, poszczególne firmy, a nawet konkretne kategorie produktów i całe produkty. To również są bardzo użyteczne dane dla każdego managera przygotowującego strategię marketingową.

Ponadto, największe domy mediowe regularnie prowadzą badania konsumenckie dotyczące wielu branż i rynków, by dzięki nim skuteczne doradzać swoim klientom w dobraniu odpowiedniej strategii komunikacji.