+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

Chcesz być pożądanym pracodawcą? Zainwestuj w employer branding!

Bezrobocie w Polsce osiągnęło rekordowo niski poziom – to doskonała wiadomość, ale czy dla wszystkich? Rynek pracy należy do pracownika, do czego nie byliśmy przyzwyczajeni. Pracodawcom coraz trudniej przyciągnąć wykwalifikowanych kandydatów. Jak odnaleźć się w nowych realiach? Jak sprawić, by firma została dostrzeżona przez potencjalnych pracowników? Koniec z oszczędnościami w tym zakresie, to czas inwestycji w employer branding.

Czym jest employer branding?

Zacznijmy jednak od definicji. Employer branding to innymi słowy budowanie wizerunku pracodawcy. Celem jest przyciągnięcie do firmy określonych kandydatów, którzy uznają, że to miejsce dla nich, że to propozycja, która pozwoli im na rozwój kariery zawodowej. Z drugiej strony, nie można także zapominać, że niekiedy pozyskanie utalentowanej i pracowitej osoby jest dużo prostsze niż późniejsze jej utrzymanie. Trzeba więc dbać o posiadany kapitał ludzki, by ten nie odpłynął do konkurencji. Wszystko to jasno pokazuje, że w ramach budowania wizerunku pracodawcy, musimy przyjąć strategię dwutorową, a temu służą:

  • Employer branding zewnętrzny – budowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Takie działania skierowane są przede wszystkim do potencjalnych pracowników. Ale nie tylko. Mają bowiem wpływ na budowanie pozycji marki w szerszym kontekście. Dobra opinia na rynku to gwarancja doskonałych stosunków z partnerami biznesowymi, kontrahentami i klientami, którzy będą darzyć przedsiębiorstwo zwiększonym zaufaniem i postrzegać je jako nowoczesną, sprawnie działającą organizację.
  • Employer branding wewnętrzny – działania skierowane do zatrudnionych pracowników. Mają one na celu stworzenie jak najlepszej atmosfery w pracy (wyjazdy integracyjne, systemy promujące zatrudnianie młodych matek, terminowe wypłaty wynagrodzenia) i możliwości dalszego rozwoju (kursy językowe, szkolenia podnoszące kompetencje, dopłaty do edukacji, jasno określona ścieżka kariery). Dzięki takim działaniom firma zyskuje wśród swojego zespołu ambasadorów marki, którzy nie tylko będą ją promować, ale w konsekwencji także uczestniczyć w rekrutowaniu kolejnych godnych zatrudnienia pracowników.

Po jakie narzędzia sięgnąć?

By osiągnąć najlepsze rezultaty, wizerunek firmy należy budować zarówno online, jak i offline. Wszelkie działania muszą być w pełni przemyślane, a strategia employer branding całościowo zaplanowana. W niektórych firmach funkcjonują już działy wyspecjalizowane w tym zakresie, w innych to zadanie dla pracowników marketingu, PR i HR, którzy bacznie obserwują rynek i badają efektywność prowadzonych kampanii. Po jakie narzędzia sięgają?

Przede wszystkim Internet

Jak budować wizerunek pracodawcy w najpotężniejszym medium? Przyjrzyjmy się kilku możliwościom. Rozwiązaniem, z którego korzysta większość firm, jest ogłoszenie na portalach rekrutacyjnych. Przygotowując je, trzeba się bardzo poważnie zastanowić nad treścią i szatą graficzną – musi się wyróżniać, nie może być szablonowe. Warto także zainwestować czas i pieniądze w budowę nowoczesnej strony internetowej, na której znajdzie się zakładka kariera, tak skonstruowana, by została w pamięci kandydata, a aplikacja zajęła mu niewiele czasu. I pozycjonowanie – o ten aspekt trzeba koniecznie zadbać zarówno, jeśli chodzi o stronę internetową, jak i ogłoszenie. Im firma jest bardziej widoczna, tym większe ma szanse na pozyskanie potrzebnych pracowników.

Równie ważnym, o ile nie najważniejszym obecnie, narzędziem są social media, zarówno te masowe (Facebook, Twitter, Instagram), jak i nazwijmy je zawodowe (GoldenLine, Linkedin). To tu pracodawcy mają możliwość nawiązania kontaktu z kandydatami, którzy z kolei, obserwując profile firm, mają szansę na wyrobieniu sobie opinii o potencjalnym pracodawcy i znalezienie takiego, który spełni ich oczekiwania.

Czy budowanie wizerunku offline to już przeszłość?

Myli się ten, kto tak zakłada. Wciąż bardzo popularną i efektywną formą budowania relacji z kandydatami są targi pracy. Oczywiście zakładając, że zarówno rekruter, jak i kandydat wykażą chęć nawiązania kontaktu. Samo wręczenie ulotki, wizytówki czy gadżetu reklamowego nie przynosi żadnych efektów.

Inną formą pozyskania dobrych pracowników jest ich rekrutowanie jeszcze w trakcie studiów. To metoda znana i stosowana od lat, natomiast wymaga działań długofalowych. Powieszenie ogłoszenia czy plakatu zachęcającego do podjęcia pracy w danej firmie to za mało. Trzeba się zdobyć na znacznie większą aktywność. Coraz więcej pracodawców prowadzi wykłady tematyczne, prezentacje, a także coraz częściej webinary i video seminaria.

Niemal zupełnie na znaczeniu straciły ogłoszenia w prasie. Warto jednak w ten sposób szukać niżej wykwalifikowanej kadry szczególnie w małych miejscowościach.

Jak widać narzędzi służących do budowania wizerunku pracodawcy jest wiele. Wszyscy gracze rynkowi znają je jednak doskonale. Nie wystarczą już z pewnością modne ostatnio w ogłoszeniach owocowe wtorki, środy czy piątki. W kampanii decydującą rolę musi odegrać element zaskoczenia.

To, że warto inwestować w employer branding, nie ulega natomiast wątpliwości. Doskonała reputacja firmy i zaangażowanie zadowolonych pracowników wprost wpływają na wyniki finansowe i pozwalają uzyskać przewagę konkurencyjną. Najskuteczniejsi gracze na rynku pracy prześcigają się w pomysłach, zawzięcie konkurują o najlepszych, których nie tylko pozyskują, ale stwarzają na tyle dobre warunki, że są w stanie ich zatrzymać.