Google Ads (dawniej: Google AdWords) jest usługą, która od lat cieszy się dużą popularnością wśród osób, które poważnie myślą o prowadzeniu skutecznych działań w obszarze marketingu internetowego. Płatne reklamy to skuteczny sposób na dotarcie z produktami i usługami do potencjalnych klientów. Trzeba jednak mieć na uwadze, że takie rozwiązanie nie jest pozbawione słabości. Na szczęście, przynajmniej niektórym można zapobiec, czego przykładem jest system Anty-ad Fraud. Co warto wiedzieć na ten temat?
Reklamy Google Ads – podstawowe informacje
Cel wykorzystania reklam Google Ads, jest bardzo prosty: sprawienie, by jak największa liczba zainteresowanych użytkowników zapoznała się z ofertą danego produktu.
Dzięki Google Ads możemy reklamować się na różne sposoby – kanały dotarcia do potencjalnych klientów są określane jako tzw. kampanie. Poniżej przedstawiliśmy tylko niektóre z nich:
- kampanie w sieci wyszukiwania – pozwalają one na wyświetlanie reklam na określone słowa kluczowe bezpośrednio w wyszukiwarce Google,
- kampanie w sieci reklamowej,
- kampanie produktowe – pozwalają zaprezentować konkretne produktu odbiorcom z danego regionu (kampania lokalna) oraz w ujęciu globalnym,
- kampanie wideo, w tym m.in. reklamy publikowane na platformie YouTube,
- kampanie promujące aplikacje,
- kampanie SMART – tego typu kampania reklamowa Google Ads to rozwiązanie, które pozwala na znaczną automatyzację, nie tylko w zakresie doboru stawek, ale także kreowania elementów marketingowych, w tym np. logotypów.
Budżet na kampanię reklamową Google Ads – jak się go określa?
Bez wątpienia jednym z czynników, który przekłada się na utrzymujące się od lat zainteresowanie usługami określanymi zbiorczo jako Google Ads, jest elastyczność w zakresie deklarowanego budżetu. Klient korzystający z tej usługi może określić swój maksymalny miesięczny budżet na dowolnym poziomie. Co ważne, raz przyjęty budżet można zmienić; wybór jego określonego poziomu nie jest definiowany raz na zawsze.
Model PPC – rozliczenie w Google Ads
Jeśli chodzi o opłaty ponoszone przez reklamodawców w ramach Google Ads, to trzeba wiedzieć, że opiera się on o model znany jako PPC, czyli „Pay per Click” (z ang. płatność za kliknięcie). Istota tego rozwiązania jest bardzo prosta – reklamodawca płaci określoną kwotę tylko wtedy, kiedy internauta kliknie w reklamę (nie ponosi opłat za samo wyświetlenie reklamy użytkownikowi).
Takie rozwiązanie jest elastyczne, ale niesie ze sobą pewne zagrożenia. Przede wszystkim, model opłat PPC tworzy pole do nadużyć. W biznesie nie zawsze liczą się przejrzyste zasady i uczciwość. Zdarza się, ze konkurencja podejmuje działania, które nie idą w parze z etyką. Jednym z nich jest „wyklikiwanie” reklam Google Ads. Do tego zadania zazwyczaj wykorzystuje się algorytmy (boty), które mają jedno proste zadanie do wykonania – klikanie w reklamę konkurencyjnej firmy. Rywalizująca firma liczy, że w ten sposób doprowadzi do zwiększenia kosztów ponoszonych przez danego reklamodawcę lub „wyklikania” całego budżetu kampanii.
Na szczęście można temu zaradzić na dwa sposoby:
- Google jako twórca systemu reklamowego zajmuje się na bieżąco analizą ruchu w sieci. Jeśli Google zaobserwuje podejrzane działania i regularnie powtarzające się kliknięcia, może zastosować filtr ochronny,
- dedykowane oprogramowanie komputerowe (np. SafeCPC) – uczenie maszynowe sprawia, że Antifraud jest w stanie skutecznie wykryć podejrzane zachowania oraz im przeciwdziałać.
Google Ads to bez wątpienia interesujące rozwiązanie, jeśli chodzi o narzędzia kampanii reklamowej. Dzięki temu rozwiązaniu możemy w krótkim czasie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców – osób, które potencjalnie są zainteresowane naszą ofertą.
Jednocześnie, stosowanie reklam Google Ads stwarza pewne zagrożenie – mowa tu o wyklikiwaniu reklam przez konkurencję, które mogłoby doprowadzić do nadmiernego wzrostu kosztów kampanii. Na szczęście zabezpieczenia w samej usłudze Google Ads oraz dedykowanie oprogramowanie komputerowe pozwala wyraźnie ograniczyć ten problem.