dictionary-emptydownloadfacebookinstagramlinkedinmessage-errormessage-successpersonpointerpress-emptytimetwitter

Na czym polega crowdfunding udziałowy?

Assay Group

Zacznijmy najpierw od tego czym jest crowdfunding. Odpowiadając na to pytanie, należy zacząć od wyjaśnienia znaczenia samej nazwy. Jest to połączenie dwóch angielskich słów, tj.:

crowd – tłum,
funding – finansowanie.

Mając świadomość etymologii tego słowa, prościej jest uzmysłowić sobie na czym dokładnie polega to zjawisko. W wolnym tłumaczeniu można uznać, że jest to pewnego rodzaju finansowanie społecznościowe. Z powodzeniem traktowane jest jako sposób na pozyskiwanie środków niezbędnych do rozwinięcia działalności. Szczególnie docenione może zostać przez nowo utworzone firmy, czyli startupy. Dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba szukać jednego, znaczącego inwestora ani wikłać się w wysoko oprocentowane pożyczki.

Crowdfunding udziałowy – definicja

Skupmy się teraz na szczególnym rodzaju crowdfundingu. Finansowanie udziałowe (inaczej crowdfunding udziałowy) to pozyskiwanie środków dla rozwoju danego przedsiębiorstwa poprzez oferowanie objęcia jego udziałów czy akcji. Aby okazało się to skuteczne, wartość firmy finalnie powinna się zwiększyć. Może to się odbyć poprzez np.:

  • wejście na nowe rynki,
  • wypracowanie nowej usługi lub produktu,
  • zakup innych przedsiębiorstw.

Jakie zagrożenie może nieść crowdfunding inwestycyjny?

Sam proces tego rodzaju finansowania firmy nie należy do łatwych i szybkich. Jest raczej czasochłonnym procesem i nie każde przedsiębiorstwo będzie mogło sobie na to pozwolić. Zazwyczaj wymaga dużego zaangażowania jednego z członków zespołu firmy w rozmowy i negocjacje, a na pozyskanie odpowiednich środków trzeba będzie czasami poczekać kilka miesięcy. Z tego powodu nie jest on polecany przedsiębiorstwom, które chcą mieć 100%-ową kontrolę nad kwotą pozyskiwanych funduszy, jak i terminem ich otrzymania.

Potencjalnym ryzykiem może okazać się także wykorzystanie pomysłu przez innego przedsiębiorcę, który na dany moment posiada fundusze na podjęcie jego realizacji. Jednak przed tym zagrożeniem można skutecznie zabezpieczyć się poprzez zastrzeżenie praw autorskich do upublicznionego projektu.

Przy zachowaniu dozy ostrożności, crowdfunding inwestycyjny może okazać się więc skutecznym narzędziem pozyskiwania środków dla wszystkich przedsiębiorstw, gdzie początkowy kapitał udziałowy jest niewielki i niewystarczający na pokrycie kosztów realizacji planowanych projektów.

Jak wygląda dobrze przeprowadzona akcja crowdfundingowa?

W zamian za wsparcie danego pomysłu, czyli finansowanie środkami pieniężnymi, fundator ma zapewnione pewne korzyści, które określone są w przeprowadzanej zbiórce crowdfundingowej. Najczęściej są to po prostu udziały bądź akcje danej spółki. Dzięki temu osoba decydująca się na wzięcie udziału w zbiórce ma obiecany zysk. Dodatek może stanowić dowolna forma „wynagrodzenia” za wniesione udziały kapitałowe, jak np. darmowy dostęp do korzystania z usług finansowanego przedsiębiorstwa.

Jak działa platforma crowdfundingowa?

Jej działanie jest stosunkowo proste i polega na pozyskiwaniu osób dostarczających kapitał na określone cele inwestycyjne.

Jak wygląda kampania crowdfundingowa?

Przede wszystkim należy sformułować podstawowe kryteria, które musi zawierać dana zbiórka. Są one powszechnie dostępne dla potencjalnych fundatorów i określają:

  • kwotę, jaką organizator kampanii docelowo chce zebrać – najczęściej jest to wyświetlane w danej zbiórce wizualnie w postaci np. paska postępu, czy też w skali procentowej,
  • liczbę fundatorów, którzy zdecydowali się wesprzeć daną kampanię,
  • czas przez jaki kampania jeszcze będzie prowadzona,
  • wszystkie niezbędne dokumenty i informacje wymagane ustawami, w szczególności w przypadku oferty składanej przez spółkę akcyjną.

Startup – crowdfunding

Czy każdy startup powinien zdecydować się na crowdfunding? Niewątpliwie ten rodzaj pozyskiwania funduszy dla przedsiębiorstwa jest bardzo polecany startupom z tego względu, że często początkujące firmy nie mają innych alternatyw zdobycia niezbędnych środków na realizację założonych celów.

Decydując się na crowdfunding należy jednak pamiętać, że przede wszystkim liczą są ciekawe projekty. Innowacyjny pomysł przyciągnie potencjalnych fundatorów, a tym samym będzie możliwe pozyskanie znacznej ilości funduszy na rozwój początkującego przedsiębiorstwa.

 Poprzedni artykuł Następny artykuł 
Masz pomysł na artykuł sekcji blog? Chcesz podzielić się przemyśleniami? Napisz do nas!

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
W związku z udzieleniem zgody/zgód o których mowa powyżej, zgodnie z Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Assay oraz przyjmuję do wiadomości, że:

  1. Administratorem moich danych osobowych jest:
    Assay Management Sp. z o.o. Assay Alternatywna Spółka Inwestycyjna S.K.A ul. Cybernetyki 19 B, 02-677 Warszawa
    KRS: 0000793021, NIP: 5213870087, REGON: 383754050
  2. Mogę skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych – Dariusz Chmielewski - pod adresem emai: iod@assay.pl
  3. Cele przetwarzania moich danych osobowych tożsame są z celami wskazanymi w Polityce prywatności
  4. Odbiorcami Moich danych osobowych są organy uprawnione na podstawie przepisów prawa do otrzymania Moich danych osobowych.
  5. Moje dane osobowe przechowywane będą przez okres niezbędny do realizacji usługi.
  6. Posiadam prawo do:
    • dostępu do Moich danych – Art. 15 RODO,
    • sprostowania Moich danych – Art. 16 RODO,
    • bycia zapomnianym (wniesienia o usunięcie Moich danych) – Art. 17 RODO,
    • ograniczenia przetwarzania Moich danych – Art. 18 RODO,
    • przeniesienia Moich danych – Art. 20 RODO,
    • wniesienia sprzeciwu oraz do niepodleganiu decyzji opartych na zautomatyzowanym przetwarzaniu – Art. 21 RODO,
    • wniesienia skargi do organu nadzorczego – Art. 77 RODO.
  7. Moje dane osobowe nie będą przekazywane do państw trzecich oraz państw spoza Europejskiego obszaru gospodarczego.
  8. Podaję dane osobowe dobrowolnie, lecz są one niezbędne do realizacji usług, w tym celów ich przetwarzania.
Polecane artykuły: