Przez dziesięciolecia przedsiębiorcy potrzebowali przede wszystkim kapitału, by móc osiągnąć sukces biznesowy. Obecnie wygląda to zupełnie inaczej – równie ważną rolę odgrywa tzw. innowacyjność. Co to są innowacje? Przeczytaj nasz tekst, by poznać odpowiedź.
Istota innowacji – jak należy rozumieć to pojęcie?
Innowacje to słowo, z którym często można spotkać się np. podczas lektury książek o zarządzaniu czy literatury biznesowej/ekonomicznej. Nieprzypadkowo pojawia się ono w kontekście innowacyjnych przedsięwzięć, start-upów oraz po prostu firm/projektów, które odniosły szeroko rozumiany sukces. Tym właśnie są innowacje, czyli nowatorskie, działania, które przyniosły sukces.
Przez działania innowacyjne rozumie się rozwiązania polegające na wprowadzaniu:
- nowych lub ulepszonych produktów oraz usług – dobrym przykładem są gogle VR, chat GPT czy Facebook,
- rozwiązań organizacyjnych – za jedną z największych innowacji w przemyśle uznaje się nie nowoczesne maszyny (choć oczywiście są one bardzo ważne), ale sposób organizacji pracy np. w zakładzie H. Forda,
- niestosowanych wcześniej sposobów interakcji z klientem,
- nowatorskiej metody zarządzania przedsiębiorstwem – może być to np. praca zdalna i zarządzanie zespołem rozproszonym.
Innowacje to nie tylko nowoczesne technologie!
Wyżej przedstawiliśmy takie przykłady jak gogle VR czy Facebook. Czy oznacza to, że innowacje nierozerwalnie wiążą się z nowoczesnymi technologiami? Niekoniecznie, choć oczywiście nowinki cyfrowe są innowacjami.
Z drugiej strony nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że przed laty za nowatorskie rozwiązania uznano także… wykałaczki czy karteczki samoprzylepne. Innowacja to nie tylko zaawansowane rozwiązania technologiczne, ale także drobne gadżety, które po prostu ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie.
Innowacje a biznes
Ekonomiści coraz częściej zwracają uwagę na to, że innowacyjność firmy w coraz większym stopniu decyduje o tym, czy dane przedsiębiorstwo odniesie sukces rynkowy. Nietrudno to sobie wyobrazić, ponieważ we współczesnym świecie właściwie każda branża jest silnie nasycona. Stanowi ona tzw. czerwony ocean, czyli taką sferę rynku, w której trzeba mierzyć się z liczną konkurencją. Są tam zarówno małe, również początkujące firmy, jak i duże przedsiębiorstwa z wypracowaną pozycją.
W takiej sytuacji innowacyjność w biznesie stanowi absolutne must have, jeśli chcemy wyróżnić się spośród licznego grona konkurencji i dotrzeć w ten sposób do klientów.
Innowacje potrzebują kapitału
Jak widać, działania innowacyjne są w stanie przyspieszyć rozwój biznesu, a tym samym – przynieść sowite zyski przedsiębiorcom, którzy się w to zaangażują. Oczywiście, trzeba mieć na uwadze, że w wielu przypadkach konieczne jest sfinansowanie innowacyjnego projektu. Jak się to odbywa? Sposoby są różne – my przedstawiamy jedynie niektóre z nich:
- kapitał własny, czyli rezerwy finansowe przedsiębiorcy. Mogą one pochodzić np. z wcześniej zgromadzonych zysków,
- kapitał obcy w postaci kredytu zaciąganego w banku,
- crowdfunding/pożyczki społecznościowe – dobrym sposobem na sfinansowanie projektu jest pozyskanie kapitału od indywidualnych inwestorów. W XXI wieku crowdfunding odbywa się poprzez internetowe platformy (które, notabene, również są innowacją),
- granty i dotacje, w tym np. programy dofinansowania organizowane przez Unię Europejską. Należy do nich np. Program Operacyjny Inteligentny Rozwój,
- fundusze venture capital, które zajmują się pozyskiwaniem kapitału dla innowacyjnych projektów (w szczególności dotyczy to przedsięwzięć z obszaru IT i nowoczesnych technologii).
Co mogą przynieść innowacje w biznesie?
Tak rozumiane innowacje przyczyniają się do rozwoju gospodarczego i przyczyniają się do polepszenia komfortu życia klientów oraz zwiększenia zysków samych przedsiębiorców. To właśnie dzięki innowacjom poprawia się jakość wytwarzanych produktów i usług, spada koszt ich wyprodukowania, a stan środowiska naturalnego polepsza się.