Badanie miało na celu poznanie obrazu aktywności gospodarczej Polaków, ich skłonności do zakładania firm, poziomu inicjatywy biznesowej oraz postrzegania warunków i klimatu dla powstawania nowych podmiotów gospodarczych. Badanie przeprowadziła firma Maison&Partners w kwietniu 2022 roku. Ankieta online została zrealizowana przez panel badawczy Ariadna na ogólnopolskiej, losowo-kwotowej próbie 1047 Polaków. Próba została dobrana w ten sposób aby odzwierciedlała strukturę populacji dorosłych Polaków według płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Dodatkowo, w badaniu wzięły udział 352 osoby posiadające własną działalność gospodarczą / firmę (grupa „prowadząca biznes”).
Po zrealizowanym w ubiegłym roku badaniu gotowości inwestycyjnej Polaków (Assay Index), tym razem proponujemy spojrzenie na polską przedsiębiorczość i gotowość Polaków do zakładania firm. Zbadaliśmy, jak nasi rodacy postrzegają prowadzenie własnego biznesu oraz jakie napotykają główne bariery dla rozwoju innowacyjności i tworzenia nowych inicjatyw gospodarczych. W tym wydaniu badania sprawdziliśmy również jaki wpływ na polską przedsiębiorczość mają bieżące wydarzenia, takie jak wojna w Ukrainie czy funkcjonowanie ciągle zmienianego Polskiego Ładu.
Tylko 7% Polaków przyznaje, że założyłoby teraz własny biznes. Co więcej, mimo że deklaracja potrzeby bycia „na swoim” jest istotnie wyższa wśród przedsiębiorców (35% vs. 6%), to także w tej grupie niemal połowa osób (49%) szukałaby teraz – gdyby musiała – pracy na etacie. Choć 15% Polaków rozważa możliwość założenia własnej firmy / działalności gospodarczej, zdecydowana większość (64%) jest zdania, że to nie jest dobry moment na zakładanie własnego biznesu. Stosunkowo nieduża gotowość wobec zakładania własnej firmy jest z pewnością związana z silnym przekonaniem, że zarówno sytuacja polityczno-gospodarcza w kraju (wysoka inflacja, rosnące koszty życia, niestabilność przepisów – w tym Polski Ład, itp.), jak i na świecie (wojna w Ukrainie, kryzys energetyczny, itp.), nie sprzyjają podejmowaniu strategicznych decyzji gospodarczych.
Ogólny wskaźnik przedsiębiorczości Assay Biznes ma średnią wartość w populacji Polaków równą 34 (na skali od 0 do 100). Tą średnią ciągnie w dół komponent Doświadczenie związany z praktyką w obszarze prowadzenia biznesu, który wynosi zaledwie 13. Nieco wyższą wartość widać w przypadku komponentu Potencjał, określającego otwartość i gotowość do prowadzenia własnego biznesu – średnia wartość dla ogółu to 33. Polacy posiadają jednak pozytywne przekonania wobec prowadzenia własnego biznesu i stosunkowo dobrze oceniają swoje kompetencje, mogące przydać się w prowadzeniu działalności / firmy. Osiągają najwyższe wyniki w komponentach Przekonania i Kompetencje – średnia wartość dla obu wskaźników to 44. Oznacza to, że generalnie mamy przekonanie, że moglibyśmy prowadzić własny biznes i dalibyśmy radę, ale skutecznie odstrasza nas brak doświadczenia oraz czyhający na przedsiębiorców gąszcz trudności prawnych, podatkowych i organizacyjnych, które wiążą się z zarządzaniem firmą.