+48 22 292 04 80 kontakt@assay.pl

Sprawdź, czy znasz te 3 sposoby na optymalizację kosztów w Twojej firmie!

Optymalizacja kosztów w firmie proces niezwykle złożony, wymagający doświadczenia, wysokiego poziomu znajomości biznesu oraz precyzyjnej analizy sytuacji. Ustabilizowanie i poprawa finansów firmy powinna dotyczyć wielu obszarów działalności i jednocześnie nie naruszać pozycji rynkowej firmy, nie obniżać jakości usług i nie wpływać negatywnie na pracowników.

Optymalizacji kosztowej nie powinno utożsamiać się z pojęciem prostej i krótkoterminowej redukcji kosztów. Podczas opracowywania strategii może okazać się, że aby uzyskać źródło długofalowych oszczędności należy dokonać pewnych inwestycji (np. aby zmniejszyć zużycie energii elektrycznej, trzeba zakupić lampy w technologii LED). Żeby wykonać skrupulatną analizę, pozwalającą na przedsięwzięcie odpowiedzialnych i skutecznych kroków, wiele firm decyduje się na profesjonalne wsparcie ekspertów. To umożliwia opracowanie kompleksowej strategii alokacji środków i perspektywiczne zarządzanie finansami. Istnieje jednak kilka sposobów, dzięki którym we własnym zakresie możesz rozpocząć swój proces optymalizacji kosztów w firmie. Oto kilka z nich. Sprawdź, czy są stosowane w Twojej firmie!

1. Zrewiduj wydatki na bieżące zużycie

Jednym z najbardziej kosztownych zasobów w firmie jest wspomniana już energia elektryczna. Duża ilość sprzętu podpiętego do prądu i wydłużony czas pracy przyczyniają się do wysokich rachunków. Dlatego niezwykle istotne jest zracjonalizowanie wykorzystania energii elektrycznej w firmie. Zmobilizuj pracowników do oszczędzania prądu, wyłączania niepotrzebnych sprzętów i świateł, zainwestuj w energooszczędne żarówki lub lampy LED. W ten sposób zredukujesz zużycie prądu, co przyczyni się pozytywnie nie tylko do oszczędności w firmie, lecz również do ochrony środowiska.

Drugim, również związanym z ekologią krokiem jest rozważne zarządzanie drukowaniem. Im więcej procesów w firmie obsługiwanych jest cyfrowo, tym mniejsza konieczność zużywania papieru. Dzięki temu zaoszczędzisz też miejsce i czas potrzebne na archiwizację papierowych dokumentów.

2. Outsourcing

Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my – powiedział Henry Ford na temat optymalizacji kosztów. Do dziś ta wskazówka jest niezwykle cenna i wykorzystywana na co dzień przez przedsiębiorców. Korzystanie z usług specjalistycznych firm w zakresie dziedzin, takich jak rachunkowość, IT, HR, itp. może nie tylko usprawnić funkcjonowanie tych działów, lecz również przynieść firmie oszczędności przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości obsługi.

3. Monit umów z usługodawcami / negocjacje stawek

Od lat Twoja firma korzysta z usług tego samego operatora telefonii komórkowej? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio zmieniałeś dostawcę Internetu czy hurtownię? Warto regularnie sprawdzać oferty, ponieważ na rynku pojawia się mnóstwo promocji i atrakcyjnych okazji. Być może prezentują one warunki konkurencyjne w stosunku do tych, na których współpracujesz od lat?

Wdrożenie w życie Twojej firmy tych kilku prostych wskazówek jest pierwszym krokiem do poważnych i złożonych działań optymalizacyjnych, które mogą przynieść Twojemu przedsiębiorstwu nie tylko oszczędności, ale i najlepsze wykorzystanie zasobów oraz usprawnienia organizacyjne.